ٌٌٌٌٌٌWelcome

تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri
ذیرش مسئولیت به عنوان یک شهروند سایبر  در صورتی که از اینترنت استفاده می نمائید ، شما به عنوان عضوی از جامعه جهانی و یا شهروند سایبر، محسوب شده و همانند یک شهروند معمولی ، دارای مسئولیت های خاصی بوده  که می بایست پذیرای آنان باشیم .
  • استفاده از نرم افزارهای آنتی ویروس
    یک ویروس کامپیوتری ، برنامه ای است که می تواند به کامپیوتر شما نفوذ کرده و صدمات فراوانی را باعث گردد . نرم افزارهای آنتی ویروس به منظور حفاظت اطلاعات و کامپیوترها در مقابل ویروس های شناخته شده ، طراحی شده اند . با توجه به این که روزانه شاهد عرضه ویروس های جدید می باشیم ، می بایست برنامه های آنتی ویروس به صورت منظم و مرتب بهنگام گردند .

  • عدم فعال نمودن نامه های الکترونیکی ارسال شده توسط منابع نامشخص و گمنام
    نامه های الکترونیکی ارسالی توسط منابع ناشناس را می بایست همواره حذف نمود. به فایل هائی که به عنوان ضمیمه همراه یک نامه الکترونیکی ارسال می گردند،  توجه گردد. حتی در صورتی که این نوع از نامه های الکترونیکی را از طریق دوستان و آشنایان خود دریافت می نمائید ( خصوصا" اگر دارای انشعاب exe . باشند.) . برخی فایل ها مسئولیت توزیع ویروس ها را برعهده داشته و می توانند باعث بروز اشکالات فراوانی نظیر حذف دائم فایل ها و یا بروز اشکال در یک وب سایت گردند. هرگز نمی بایست اقدام به فوروارد نمودن نامه های الکترونیکی برای سایر کاربران قبل از حصول اطمینان از ایمن بودن آنان نمود .

  • از رمزهای عبوری که تشخیص  آنان مشکل می باشد ، استفاده نموده و آنان را محرمانه نزد خود نگه دارید
    هرگز رمزهای عبور خود را بر  روی کاغذ ننوشته و آنان را به کامپیوتر نچسبانید! . تعداد زیادی از کاربران کامپیوتر دقت لازم در خصوص نگهداری رمز عبور خود را نمی نمایند و همین امر می تواند مشکلات متعددی را متوجه آنان ، نماید . رمزهای عبوری که تشخیص و یا حدس آنان آسان است ، گزینه های مناسبی در این رابطه نمی باشند . مثلا" در صورتی که نام شما Ali می باشد ، هرگز رمز عبور خود را با همین نام در نظر نگیرید . در فواصل زمانی مشخص و به صورت مستمر ، اقدام به تغییر رمز عبور خود نمائید . هرگز رمز عبور خود را در اختیار اشخاص دیگری قرار ندهید.برای انتخاب یک رمز عبور از ترکیب اعداد ، حروف و علائم استفاده گردد تا حدس و ردیابی آنان توسط افراد غیرمجاز ، مشکل شود .

  • استفاده از فایروال ها به منظور حفاظت کامپیوترها
    نصب و پیکربندی یک فایروال کار مشکلی نخواهد بود. یک فایروال ، امکان دستیابی و کنترل سیستم توسط مهاجمان را سلب نموده و پیشگیری لازم در خصوص سرقت اطلاعات موجود بر روی کامپیوتر را انجام می دهد .

  • Back-up گرفتن منظم از اطلاعات ارزشمند موجود بر روی کامپیوتر
    در فواصل زمانی مشخص و بر اساس یک برنامه خاص از اطلاعات ارزشمند موجود بر روی کامپیوتر backup گرفته شده و آنان را بر روی رسانه های ذخیره سازی نظیر لوح های فشرده ذخیره نمود .

  • دریافت و نصب منظم Patch های  بهنگام شده مربوط به نقایص امنیتی
    نقایص امنیتی به صورت مرتب در سیستم های عامل و برنامه های کاربردی کشف می گردند . شرکت های تولید کننده نرم افزار ، به سرعت اقدام به ارائه نسخه های بهنگام شده ای با نام Patch نموده که کاربران می بایست آنان را دریافت و بر روی سیستم خود نصب نمایند.در این رابطه لازم است به صورت منظم از سایت های مربوط به تولید کنندگان نرم افزار بازدید بعمل آمده تا در صورت ارائه Patch ، آن را دریافت و بر روی  سیستم نصب نمود .

  • بررسی و ارزیابی امنیتی کامپیوتر 
    وضعیت  امنیتی کامپیوتر خود را در مقاطع زمانی مشخصی ، بررسی نموده و  در صورتی که خود نمی توانید این کار را انجام دهید از کارشناسان ذیربط استفاده نمائید .

  • غیر فعال نمودن ارتباط با اینترنت در زمان عدم استفاده
    اینترنت نظیر یک جاده دو طرفه است . شما اطلاعاتی را دریافت و یا ارسال می نمائید. غیرفعال نمودن ارتباط با اینترنت در مواردی که به آن نیاز نمی باشد، امکان دستیابی سایرین به کامپیوتر شما را سلب می نماید.

  • عدم اشتراک منابع موجود بر روی کامپیوتر با کاربرانی که هویت آنان نامشخص است 
    سیستم عامل نصب شده بر روی یک کامپیوتر، ممکن است امکان به اشتراک گذاشتن برخی منابع موجود نظیر فایل ها را با سایر کاربران شبکه ، فراهم نماید. ویژگی فوق ، می تواند زمینه بروز تهدیدات امنیتی خاصی را فراهم نماید . بنابراین می بایست نسبت به غیرفعال نمودن ویژگی فوق ، اقدام لازم صورت پذیرد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مقالات امنیت شبکه

آخرین مطالب

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 28839
بازدید دیروز : 39156
بازدید هفته : 28839
بازدید ماه : 3982288
بازدید کل : 1580063982
تعداد مطالب : 405
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 288